Am mai scris înainte de internarea la urgenţă încă două texte cu tentă filozofică, aşa este modul meu obişnuit de gândire, poate vi se pare (unora) puţin infantil...mi-am păstrat sufletul de copil şi am cam pierdut din informaţiile livreşti, fiindcă citisem foarte mult în tinereţe.
I. Gânduri risipite
Eu cred că nu e adevărat că numai
oamenii curioşi descoperă cele mai multe şi interesante lucruri...din
experienţa mea pot spune că am aflat cele mai bune lucruri în viaţă, în
sentimente sau în cunoaştere, numai când am fost eliberată de constrângerile
curiozităţii sau vreunei încercări de a găsi ceva cu orice preţ. Este ca şi cum ai abandona dorinţa de a ajunge în
vârful unui munte. Este capacitatea de a lăsa pradă apelor pietricelele
preţioase pe care tocmai le-ai cules. Şi apele ştiu rostul lor mai bine decât
mintea analitică a unui simplu om..................................
Încep să fiu convinsă că sunt vinovată de
autocanibalism ca poetă sau în alte scrieri ale mele, devorându-mi tezaurul de
informaţii din trecut sau din prezent singură...ce mai rămâne din mine?
Îmi
amintesc că am citit în tinereţe Cartea Blocadei într-o perioadă dificilă
pentru mine. Nu mai ştiu dacă acolo sau în altă carte citită mai recent era imaginea
unei mame care îşi hrăneşte pruncul flămând cu propriul sânge. Cartea a fost se
pare republicată în Rusia nu demult. Există la unii oameni, printre care m-am numărat şi eu, o tendinţă de a
accepta mai uşor suferinţa proprie când citesc despre lucruri infinit mai
grave, cum ar fi desigur războiul. Nu este nici masochism şi nici autoamăgire
şi nici bucuria de genul «bine c-a murit şi capra vecinului». Este
desigur un anumit gen de catarsis, o semi-identificare cu personajele
năpăstuite şi auto-depăşire a propriei dureri prin dobândirea unei inimi mai
mari. În care să încapă mai mult. Vorba poetului «Ce suflet trist mi-au
dăruit/ Părinţii din părinţi/ De-au încăput numai în el/ Atâtea
suferinţi?». Accentuez ideea «părinţii din părinţi»
care conduce la o mai vastă perspectivă asupra trecutului. Dar mai există şi
zicala «nu-i da Doamne omului cât nu poate duce». Într-o etapă
ulterioară de viaţă astfel de trucuri nu mai folosesc omului nenorocit. Atunci
el încearcă să privească propria mizerie cu ochi detaşat, ca şi cum s-ar ridica
deasupra acoperişului, deasupra casei, orăşelului, ţării şi chiar planetei
acesteia bântuite de atâtea molime spirituale sau materiale de-a lungul
timpului. Mai presus de sine. În felul acesta nu mai vorbim de catarsis, ci de
un fel de clivaj al planurilor conştiinţei, în care eul raţional se absoarbe pe
sine şi se redescoperă, cred eu. Acolo unde îi este locul, în umila lui cameră
cu problemele ei zilnice, dar îmbrăcând o altă armură, cu mai multă detaşare.
Însă într-o altă etapă e posibil ca omul să devină totuna cu universul
suferinţei sale din nou şi de data aceasta nicio forţă antigraviaţională nu îl
mai poate re-naşte, cordonul ombilical fiindu-i ca un ştreang legat de gât
strâns. Este etapa în care mă aflu eu acum, cu speranţa că voi găsi,
eventual...când nici nu mă voi aştepta, o altă soluţie.
Consider că mintea umană nu e propulsată
de nevoia de a cunoaşte, ci de nevoia de autocontrol şi autoîmplinire. Prin
autoîmplinire înţeleg desigur nevoia armonizării sinelui cu mediul, deci un
autocontrol mai avansat, care implică maturizarea conştiinţei
..............................................
Când noaptea e atât de înstelată, nevoia de a face faţă
frigului în singurătate arde.
II. Preţul inocenţei
Nu toţi oamenii gândesc în alb şi negru. Dihotomizarea diverselor planuri
ale existenţei există în filozofie, teologie şi alte ramuri ale culturii. E întâlnită
în artă, atunci când contrastele de orice natură sunt proeminente, de exemplu la
unii romantici. Caracterele umane sunt fie bune fie rele, iar lucrurile
indiferente în faţa legii morale, recunoscute încă din vechime de filozofii
stoici, nu există deloc pentru cei care separă totul precum politicienii în
stânga extremă şi dreapta extremă, care se exclud reciproc.
Există totuşi mulţi care nu aderă la concepţia codului binar al realităţii,
care li se pare cel puţin de prost gust, dacă nu o capcană în care alunecă
mulţi visători. Unii dintre aceştia sunt cei gândesc că există şi „partea
diavolului” pe lumea aceasta, în ciuda inocenţei şi purităţii victimelor pe
care le face. Aceştia sunt apropiaţi ca gândire de teoreticienii hazardului şi
necesităţii în filozofie. Însuşi Democrit spunea că tot ce există în univers
este fructul şanselor aleatorii şi necesităţii. Unii consideră că hazardul s-ar
opune necesităţii sau ordinii cauzale. Eu cred că hazardul, sub forma
anecdotică a unui Dumnezeu care joacă zaruri, este chezăşia libertăţii fiinţei
umane. Faptul că nu putem controla totul sau că nu putem dobândi autocontrol
desăvârşit înseamnă că suntem captivi într-o zonă a liberului arbitru şi a
libertăţii. Omul e o creatură care depăşeşte condiţia de sclav al cauzelor
trecute, devine în esenţă o creatură care poate fi explicată în funcţie de scopurile
raţionale pe care şi le asumă. Desigur, în măsura în care e o fiinţă raţională.
Lucrul acesta e foarte bine ilustrat de romanele poliţiste, unde se caută
mobilul crimei în primul rând printre interesele de viitor ale suspecţilor, nu în
trecutul sau printre rufele murdare ale lor sau ale victimei. Dacă vreţi să
înţelegeţi de ce se întâmplă un anumit lucru, gândiţi-vă în primul rând pentru
ce.
Dar care este partea diavolului? Amintiţi-vă poveştile pentru copii în care
(nu în majoritatea lor ce e drept) finalul nu este perfect, chiar dacă forţa
binelui învinge vrăjitori, zmei, balauri şi alte creaturi întunecate. De pildă
în povestea lui Andersen „Lebedele sălbatice” în final, când e destrămată vraja
aruncată asupra celor 11 prinţi, care împreună cu sora lor erau 12 fraţi, număr
ce aminteşte de ordine şi necesitate, prinţul mezin rămîne totuşi cu o aripă în
loc de braţ omenesc. Alţi eroi de poveste rămân în final cu degetul mic lipsă
sau cu alte minore handicapuri, uneori îşi pierd câte o fiinţă dragă sau un
obiect la care ţineau mult, deşi sunt eroi pozitivi în firul poveştii. Acesta
e preţul inocenţei la care mă gândeam. În
gândirea echilibrată a oamenilor înţelepţi, care aşadar şi-au pierdut inocenţa, lumea e imperfectă, oricât de bune sunt
faptele şi intenţiile oamenilor. Se ştie că nu putem avea tot ce merităm în
aparenţă.
Dar oare merităm totul? Îl putem acuza pe Dumnezeu că nu avem tot ce credeam
că merităm? Răspunsul meu e negativ. Dacă lumea ar fi perfect împărţită în rău
şi bine din punct de vedere etic sau al recompensei, atunci nici libertatea
umană nu ar exista, nici dreptul de a instaura legile justiţiei omeneşti.
Dincolo de toate argumentele de mai sus, păstrez opinia că există o linie
clară de demarcaţie între rău şi bine din punct de vedere moral, că ele nu au
zone de interferenţă, chiar dacă există şi lucruri indiferente, în afara sferei
acestor concepte. Altfel spus: există alb şi negru, dar ele nu se amestecă să
dea gri drept rezultat. Şi există şi alte culori în afara celor primordiale. Sunt un om radical în ce priveşte cunoaşterea binelui şi a
răului şi, oricât vi s-ar părea de straniu, am descoperit de-a lungul vieţii că
această cunoaştere a binelui şi răului este extrem de laborioasă, necesitând
pentru unii un calvar îndelungat iar pentru alţii gustul fructului oprit.
CONȚINUT ADULT NUMAI CÂTEVA CUVINTE VULGARE, ESTE UN BLOG PENTRU PESTE 18 ANI, FOARTE TRIST, NERECOMANDABIL PENTRU CEI INCULȚI SAU PREA TINERI
Vă vine să credeți că din țărână cresc trandafiri, copaci înalți, case și oameni? Atâta frumusețe incredibilă. Hai, recunoașteți... chiar puteți crede că toate cresc din pământ așa frumoase?
desenele mele cu mouse-ul - o parte din mine, le postez aici fiind complet izolată de peste 38 de ani, probabil le voi șterge
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Postare prezentată
Ultima parte – CONCLUZII - enumerare
Concluzii, partea 1 Azi, 12.12.2020, încep să scriu ultima parte a acestui blog despre viața mea. Iar au intrat în mintea mea cineva în li...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Cu sinceritate cred că...